چهارشنبه 3 آگوست 2022 - 14:24

کاهش ۵۰ درصدی تولید زعفران در سال زراعی جاری

به‌رغم کاهش تولید و صادرات زعفران، بالارفتن قیمت جهانی این محصول، موجب رشد ارزش صادرات و افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی قیمت آن در بازار شده است.

در ایران زعفران جزو یکی از بهترین محصولاتی است که می توان صادر کرد، از این رو صادرات زعفران می تواند کمک بزرگی به ایجاد اشتغال و ارز آوری برای کشور ما شود.

به گزارش نگاه اقتصادی، بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید شده و خرید زعفران از ایران بیشترین رتبه را دارد و حجم زیادی از این تولیدات به خارج از کشور صادر می شود، اما اکنون به دلیل کاهش تولید زعفران، جایگاه ایران به عنوان خاستگاه زعفران جهان به خطر افتاده است.

در این زمينه مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی و مشاور وزیر گفت: بالارفتن قیمت زعفران به دلیل کاهش میزان تولید بوده است.

حسین زینعلی در خصوص آخرین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کشت گیاهان دارویی اظهار کرد: مهم‌ترین کاری که انجام داده‌ایم، این است که تولید و خودکفایی در زمینه برخی از گیاهان دارویی را رقم زده ایم. به عبارت دیگر، در حال حاضر در مورد تولید برخی از گیاهان دارویی ازجمله زعفران، در سطح دنیا رتبه اول را داریم.

وی افزود : با 122هزار هکتار سطح زیر کشت، بیشترین سطح زیر کشت در حال حاضر متعلق به ایران و از سوی دیگر حدود ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا متعلق به ما است.

زینعلی با بیان این‌که ما سعی کرده‌ایم روی کیفیت زعفران کار کنیم، افزود: متاسفانه امسال به دلیل وضعیت خشکسالی و این‌که کشاورزان در سال های گذشته نا امید شدند و بنابراین کمتر به محصولات خود رسیدگی کرده اند، منجر به این شده که تولید زعفران به نصف کاهش پیدا کند‌.

مشاور وزیر و مدیر طرح گیاهان دارویی بابیان اینکه صادرات یکی از بهترین روش ها برای افزایش توان اقتصادی هر کشوری است، ادامه داد: اگرچه زعفران کمتری نسبت به سال های قبل صادر کرده‌‌ایم، اما به دلیل بالارفتن قیمت این محصول در بازارهای بین‌المللی، ارزش صادرات زعفران امسال رشد داشته و کاهش تولید، افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی قیمت زعفران را رقم زد.

وی ادامه داد : با این تفاسیر مقدار کمتری را نسبت به سال های گذشته صادرات داشته‌ایم و چون ما تولیدکننده اصلی در این مورد هستیم الان قیمت زعفران در بازارهای بین‌المللی، نیز افزایش پیدا کرده است.

اما در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که عدم حمایت موثر از زعفران کاران، همچنین هزینه های بالای تولید، جولان دلالان در فصل برداشت و از طرفی جایگاه نامناسب ایران در صادرات مسائلی است که تاکنون حل نشده است.

زعفران محصول استراتژیک کشاورزی ایران است و به حدود ۶۰ کشور جهان صادر می‌شود، اما تاکنون از این ظرفیت استفاده مطلوب به عمل نیامده و بازارهای هدف ایران محدود است، سر و سامان دادن به اوضاع نامناسب آشفته بازار زعفران کشور به رغم تامین ۹۵ درصد زعفران دنیا هدف گذاری جدیدی را می‌طلبد که با دست به دست دادن همه ارکان زنجیره تولید و صادرات این محصول ارزشمند، محقق خواهد شد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=12026
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)