چهارشنبه 8 نوامبر 2017 - 8:08
در سیزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی مطرح شد:

مدیریت منابع انسانی؛ پیش‌نیاز تحقق اهداف بخش اشتغال

محمدی گفت: تا سال ۲۰۴۰ پیش بینی می‌شود که دنیای مجازی به دنیای واقعی نزدیک شود و این موضوع دنیای کسب‌وکار را دچار چالش جدی خواهد کرد.

“سیزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی” به عنوان بزرگترین رخداد علمی کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی با حضور محمد شریعتمداری؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت، منصور معظمی؛ رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و محمدعلی محمدی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، کارگاه‌های تخصصی منابع انسانی، ارائه تجارب داخلی و بین‌المللی، برگزاری ویدئوکنفرانس با متخصصان خارجی، نمایشگاه حرفه‌ای، کلینیک تخصصی و ایستگاه نوآوری از جمله برنامه‌های روز اول کنفرانس بود.

از دیگر برنامه‌های روز اول کنفرانس، تشکیل پنل‌های تخصصی با موضوعات “تجارب عملی از جانشین‌پروری و مدیریت استعداد”، “چالش‌های حضور زنان و جوانان در پست‌های مدیریتی” و”تجربه‌های نقره‌ای بنگاه‌ها و سازمان‌ها” بود.

* تا سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری باید به ۸ درصد برسد و نرخ رشد اشتغال به ۳٫۸ درصد

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در سیزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی اظهار داشت: از سی سال گذشته ۳ میلیارد نفر به جمعیت جهان افزوده شده و این موضوع؛ مسائل زیست محیطی و توجه به منابع انسانی را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است.

محمدعلی محمدی در سیزدهمین همایش منابع انسانی با اشاره به برخی آینده‌پژوهی‌ها گفت: تا سال ۲۰۴۰ پیش بینی می‌شود که دنیای مجازی به دنیای واقعی نزدیک شود و این موضوع دنیای کسب‌وکار را دچار چالش جدی خواهد کرد و در این شرایط چگونگی مدیریت منابع انسانی از هم اکنون باعث نگرانی شده است و در چنین شرایطی قبل از اینکه چالش تبدیل به تهدید شود باید آن را به فرصت تبدیل کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: انسان محور تغییر و تحولات است و برای تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی، و همچنین برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی باید مدیریت صحیح منابع انسانی را مورد توجه قرار دهیم.

رییس سیزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی خاطرنشان ساخت: برنامه‌های توسعه‌ای کشور پیش بینی شده که نرخ بیکاری کاهش یابد به گونه‌ای که باید در سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری به ۸ درصد برسد ضمن اینکه نرخ رشد اشتغال ما باید ۳٫۸ درصد باشد که این مساله بدون مدیریت منابع انسانی امکان پذیر نیست.

* ضرورت توجه همه وزارتخانه‌ها به صنایع نوین و دانش‌بنیان

در دومین روز این کنفرانس، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه نیروی منابع انسانی عامل اصلی رشد و توسعه کشورهاست اظهار داشت: سرمایه های انسانی متنوع و متغیر هستند و بخشی از دارایی های اساسی و رشد و تعالی هر سازمان به آن‌ها متکی است.

محمد شریعتمداری افزود: تلاش ما این است که از اقتصاد تک محصولی متکی به فروش نفت خارج شویم. بنابراین باید با سرعت بیشتر در توسعه منابع انسانی قدم برداریم که مهم‌ترین عامل در این مساله همسویی و همگامی در حوزه منابع انسانی و به‌کارگیری توان ها و هم‌جهت شدن اندیشه ها در خدمت به مردم است.

وی ادامه داد: کم‌توجهی به سهم منابع انسانی در رشد اقتصادی، اثربخشی و پایداری تاثیرگذاراست و با توجه به رشد بیکاری در کشور و رشد قابل توجه حوزه تحصیلات آکادمیک، توجه هرچه بیشتر به مهارت و به‌کارگیری جوانان متخصص و متعهد ضرورت دارد.

وزیر صمت یادآور شد: در بازار کار امروز به‌کارگیری نیروی ماهر و تحصیلکرده عامل رشد اقتصادی بنگاه‌هاست به نحوی که دیگر افزایش کارآمدی سازمان‌ها از مسئولیت های بنگاه نیست بلکه از ضروریات آن محسوب می شود.

وی با اشاره به اقدامات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، در حوزه صنایع نوین و دانش‌بنیان ابراز امیدواری کرد که علاوه بر این سازمان، در سایر وزارتخانه ها نیز به این مقوله توجه بیشتری شود.

شریعتمداری در ادامه سخنان خود منابع انسانی را بخشی از دارایی های اساسی یک سازمان دانست و گفت : سیاست‌گذارها، بنگاه ها و مدیران ارشد باید در این حوزه برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.

* اهدای جوایز تعالی منابع انسانی در مراسم پایانی

سیزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی در دومین روز خود با اهدای جوایز “تعالی منابع انسانی” به کار خود پایان داد.

بنا به این گزارش، در نهمین دوره اهدای “جایزه تعالی منابع انسانی” ۲۲ سازمان متقاضی ارزیابی بودند که پس از ارزیابی و بررسی در کمیته علمی هیچ یک موفق به کسب نشان جایزه تعالی منابع انسانی نشدند.

در این دوره “دانشگاه الزهرا”، “شرکت پتروشیمی فجر”، “گسترش خدمات ایرانیانگ، “تجارت الکترونیک ارتباط فردا”، “شرکت حفاری استوان کیش” موفق به کسب تقدیرنامه ۳ ستاره تعالی منابع انسانی شدند.

همچنین “شرکت نفت پارس”، “شرکت تامین نیروی انسانی بانک مسکن”، “شرکت تعاونی اعتباری گروه ایران‌خودرو” به امتیاز لازم برای کسب تقدیرنامه ۲ستاره تعالی منابع انسانی دست یافتند.

“شرکت پخش دارویی پورا پخش”، گشرکت صنایع فراساحل”، “شرکت داروسازی کاسپین تامین” نیز گواهی‌نامه تعالی منابع انسانی دریافت کردند.

سیدمسعود همایونفر در سیزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی، با ارائه تاریخچه انجمن مدیریت منایع انسانی ایران به بیان چهار استراتژی آن در دومین دهه فعالیت انجمن پرداخت و گزارشی از ۹ دوره برگزاری جایزه تعالی منابع انسانی ارائه کرد.

برنامه پایانی سیزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی سخنان محمدرضا نعمت‌زاده از تجربه‌های پنج دهه حضور در صنعت ایران بود.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=3179
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)