شنبه 23 دسامبر 2017 - 2:12

بازدید از مجموعه گلخانه‌ای دانش‌نهاد آسیا

این مجموعه به‌صورت مکانیزه و مجهز به سیستم‌های بی‌سابقه‌ای همچون گرمایش با رادیاتور متحرک و نیز سایه‌اندازهای اتوماتیک راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌نهاد آسیا نیز با اشاره به نیاز شدید به تامین محصولات غذایی برای جمعیت رو به افزایش کشور گفت: بی‌نیازی از واردات در راستای ایجاد امنیت غذایی از یک‌سو و ضرورت توجه به محصولات ارگانیگ و باکیفیت ضمن مدیریت منابع آبی از سوی دیگر ایجاب می‌کند تا بیش از پیش به ایجاد شرکت‌های فنی‌مهندسی فعال در بخش کشاورزی و مجتمع‌های بزرگ کشت محصولات گلخانه‌ای، زراعی و باغی اندیشیده شود.

به گزارش نگاه اقتصادی، حسن امین در جریان بازدید خبرنگاران از مجموعه گلخانه‌ای دانش‌نهاد آسیا با اشاره به این‌که فاز اول مجموعه گلخانه‌ای تحت مدیریتش با اعتبار ١١میلیاردتومانی راه‌اندازی شده است، میزان تسهیلات دریافت‌شده از بانک کشاورزی را ۵٫۳ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: بازگشت سرمایه در فاز یک این پروژه، چهارساله اتفاق می‌افتد و هرچه فازهای بیشتری از پروژه راه‌اندازی شود، بازدهی مجموعه نیز افزایش می‌یابد. درحال‌حاضر نیز بازدهی طرح حدود ٢۵ درصد است که تا سقف ٣٠ درصد قابل ارتقاست.

به گفته وی، این شرکت با خرید زمینی بالغ بر ۲۴ هکتار که دارای ۱۸ لیتر آب بر ثانیه است گام‌های اولیه اجرای طرح بزرگ مجتمع کشت گلخانه‌ای، زراعی و باغی خود را آغاز کرد و پس از بهره‌برداری از فاز اول خود یعنی بسترسازی اراضی و آماده‌شدن بخش زراعی و باغی مجتمع در اواخر سال ۹۴، عملیات فاز دوم مجتمع را که ساخت اولین مرحله از احداث گلخانه‌های مجتمع است، در ابتدای سال ۹۵ در دستور کارخود قرارداد و به‌صورت مکانیزه و مجهز به سیستم‌های بی‌سابقه‌ای همچون گرمایش با رادیاتور متحرک و نیز سایه‌اندازهای اتوماتیک به اتمام رساند.

طبق برآوردهای انجام‌شده، این مجتمع که حدود ۱۲۰۰ تن گوجه فرنگی و ۲۰۰ تن کلم بروکلی در سال تولید می‌کند، در پایان احداث و تکمیل نهایی قادر خواهد بود تا ۵۶۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای در سال به ارزش تقریبی ۱۴۰ میلیارد ریال تولید کند که این میزان تولید برای ۲۰۰ نفر نیروی انسانی به‌طور مستقیم و حدود ۲هزار نفر غیرمستقیم ایجاد اشتغال خواهد کرد.

امین ضمن تشکر از سازمان‌های جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی و سایر مسئولان استانی که با همیاری خودشان در عملیاتی شدن ایده کارآفرینانه چند جوان تحصیلکرده کشور در شرکت دانش‌نهاد آسیا نقش داشتند، تصریح کرد: متاسفانه مشکل فعلی ما که می‌تواند فعالیت و پیشرفت کل مجموعه را تحت‌الشعاع خود قرار دهد و ضمن خسارات میلیاردی به مجموعه حتی منجر به بیکاری کلیه پرسنل این شرکت شود و عواقب اجتماعی به دنبال داشته باشد، همکاری نکردن شرکت گاز استان درخصوص انتقال گاز به این مجموعه است.

وی با بیان این‌که ما متقاضی اتصال این مجموعه به شبکه گازرسانی بودیم، توضیح داد: شرکت گاز این خدمت را منوط به پرداخت هزینه ۸۰۰ میلیون تومانی ایجاد خط انتقال کرده که بخش عمده آن عمومی و مربوط به کل منطقه است و در مالکیت این شرکت خواهد ماند. از سوی دیگر، حتی با پیشنهاد تقسیط پنج‌ساله این مبلغ مخالفت کرده و با عدم تحویل به‌موقع سوخت فعلی مجموعه – به‌واسطه کاغذبازی‌های بین شرکت گاز و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی – ما را تحت فشار قرار داده‌اند تا نیمی از این مبلغ را به‌صورت نقدی و نیمی از آن به‌صورت اقساط حداکثر هفت‌ماهه بپردازیم که به‌کلی از توان این مجموعه خارج است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=3784
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)