سه‌شنبه 9 ژانویه 2018 - 8:20
در مراسم سومین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی مطرح شد:

سهم ۱٫۷۲ ایرانی‌ها در تولید آلاینده‌ها به‌رغم سهم یک‌درصدی از جمعیت جهان!

۶۲ کشور صادر کننده مواد خام در جهان تنها ۴٫۵ درصد ثروت جهان را در اختیار دارند در حالیکه ۲۰ کشور برتر اقتصادی جهان ۸۰ درصد سرمایه جهان را در اختیار دارند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت گفت: انرژی اولین چالش از ده چالش بزرگ فراروی بشر در ۵۰ سال آینده است.

به گزارش نگاه اقتصادی، برات‌علی قبادیان در همایش تقدیر از برگزیدگان سومین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی اظهار داشت: با وجودی که ما حدود یک درصد جمعیت جهان را داریم اما به لحاظ مصرف بد انرژی ۱٫۷۲ درصد آلاینده های زیست محیطی را نیز تولید می کنیم این بدان معناست که ۷۲ درصد بیشتر از سهم‌مان جهان را آلوده می کنیم.

وی با تعریف توسعه پایدار بر اساس اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار هزاره سوم افزود: فراهم کردن مطلوب نیازهای نسل امروز بدون به خطر افتادن منافع نسل های آینده از اهداف توسعه پایدار است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت بر لزوم پرهیز استفاده بی رویه از نفت و گاز تاکید کرد و افزود: باید بر منابع انرژی تجدید پذیر و پاک سرمایه گذاری صورت گیرد.

وی با اشاره به فاصله انقلاب‌های صنعتی با دانشگاه‌ها تصریح کرد: دانشگاه‌های ما همواره دو نسل از دانشگاههای معتبر عقبند و در حالی که آنها وارد نسل چهارم شده اند حتی یک نمونه از هزاران دانشگاه موجود ما وارد نسل چهارم نشده است.

قبادیان ادامه داد:‌ مگر می شود دانشگاه با جامعه ارتباط نداشته باشد و وارد انقلاب صنعتی چهارم شویم؟

وی برگزاری همایش مذکور را یکی از راههای فرهنگ سازی در زمینه انرژی برشمرد و افزود: با رویه های موجود زندگی آینده زندگی سختی برای فرزندان ما خواهد بود.

به گفته معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت شاخص شدت R&D در سال ۸۰ قرار بود به ۲ برسد در حالی که اکنون زیر نیم هستیم و این در حالی است که کشور قطر در این زمینه روی عدد ۲٫۵ و فنلاند روی ۳٫۵ قرار دارند.

* شاخص انرژی کشور باید به تا پایان برنامه ششم به نصف برسد

دبیر همایش جایزه ملی مدیریت انرژی نیز در این همایش با اشاره به اینکه مدیریت انرژی در کشور نیازمند فرهنگ سازی و ترویج الگوی مصرف است، گفت : متاسفانه مصرف انرژی در ایران دوبرابر متوسط جهانی است و شاخص انرژی کشور باید حداقل به یک دوم میزان کنونی تا پایان برنامه ششم برسد.

پریچهر قزلباش با اشاره به ابزارهای سیاستگذاری بهبود انرژی که شامل ابزارهای قیمتی و غیرقیمتی است، گفت: ابزارهای قیمتی شامل وام ، تسهیلات و در بخش های دیگر اعمال جریمه و افزایش قیمت های حامل های انرژی برای مصرف کنندگانی که الگوی مصرف را رعایت می کنند.

وی افزود: ابزارهای غیرقابل قیمتی شامل آموزش ، فرهنگ سازی و ترویج ، تدوین استانداردهای اجباری بازدهی انرژی ، و برگزاری همایش می شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه متاسفانه هنوز اهرم های تشویقی اجرا نشده است گفت : در سومین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی از میان متقاضیان ۳۵ شرکت به مرحله نهایی رسیدند.

وی تصریح کرد: این شرکت‌ها با یک اقدام اصلاحی ۱۲درصد یعنی ۱۹۰ میلیارد تومان ذخیره انرژی داشته‌اند.

* تجمیع سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی در حوزه انرژی جواب خواهد داد

در ادامه این همایش، رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به ساختار ذهنی شکل گرفته همگان مبنی بر اینکه ما که در کشور ثروتمندی هستیم، تصریح کرد: این نقطه شروع ، اشتباه است که ما را به لحاظ بهره وری به پایین ترین سطح رسانده است.

منصور معظمی با تاکید بر اینکه باید بحث فرهنگ سازی را در عرصه رسانه و هنر جدی بگیریم خاطر نشان کرد : ما برای اصلاح در مسیر مصرف بهینه انرژی راهی به جز پیگیری سیاست های قیمتی و غیر قیمتی نداریم و باید این مسیر را بدون تعارف جلو ببریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به قضایای اخیر در کشور ، اظهار داشت: مجلس به هنگام بررسی بودجه مجموع سیاست های قیمتی و غیر قیمتی را در حوزه انرژی لحاظ کند.

رییس هیات عامل ایدرو با تاکید بر اینکه راه دیگری که باید در موضوع مصرف انرژی مدنظر قرار داد، استفاده از فناوری های جدید است، گفت: استفاده از فناوریهای جدید سهم مصرف انرژی فسیلی را کمتر می کند و برآورد مراکز پژوهشی جهان نشان می دهد که مصرف انرژی فسیلی تا سال ۲۰۵۰ کاهش می باید اما کماکان سهم نفت و گاز همچنان بالا خواهد بود و این موضوع به ما دیکته می کند که به نقش فناوری جدید در حوزه انرژی بیشتر توجه کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به قراردادهای امضاء شده در صنعت خودرو پس از برجام گفت: یکی از این مشارکت ها قرارداد ایدرو و رنو بود که سهم اصلی آن با خودروساز صاحب برند است که به همراه خود تکنولوژی جدید را به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در بخش انرژی هم باید چنین مشارکت هایی را داشته باشیم تا بتوانیم تا در مسیر مدیریت مصرف انرژی گام هایی برداریم.

رییس هیات عامل ایدرو با اشاره به تعداد شرکت کنندگان در جایزه ملی مدیریت انرژی تصریح کرد: تعداد شرکت کنندگان نشان می دهد که این کار در ابتدای راه است.

وی در پایان آمادگی سازمان گسترش و سازمان مدیریت صنعتی برای هر گونه همکاری در این خصوص اعلام کرد.

* جایزه ملی مدیریت انرژی لوکوموتیو حرکت در مصرف درست و بهینه در حوزه انرژی خواهد بود

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در سومین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی با اعلام حمایت از این جایزه ابراز امیدواری کرد :جایزه ملی مدیریت انرژی در دوره های آینده ، ارتقا و رشد بیشتری را شاهد باشد.

محمدعلی محمدی با بیان اینکه روند بهره وری در حوزه انرژی در کشور خوب نیست ، تصریح کرد : ۶۲ کشور صادر کننده مواد خام در جهان تنها ۴٫۵ درصد ثروت جهان را در اختیار دارند در حالیکه ۲۰ کشور برتر اقتصادی جهان ۸۰ درصد سرمایه جهان را در اختیار دارند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ابراز امیدواری کرد که جایزه ملی مدیریت انرژی بتواند به عنوان لوکوموتیو حرکت مصرف درست و بهینه در حوزه انرژی عمل کند و شرکتهای برتر در این حوزه الگویی برای دیگران باشند.

* یارانه انرژی نمی‌گذارد ایرادات و ناکارآمدی‌های اقتصادی مشخص شود

در ادامه این همایش، مدیرعامل شرکت ­بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: یارانه انرژی روی همه ناکارآمدی های اقتصادی کشور ماله کشیده و نمی گذارد ایرادات آن مشخص شود.

علی وکیلی افزود: ما سالانه حدود ۴۰ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می کنیم که سهم بخش صنعت از این یارانه ۲۱٫۲ درصد معادل ۸٫۵ میلیارد دلار است.

وی گفت: نیروگاه‌های کشور هیچ هزینه ای بابت دریافت سوخت و تولید برق پرداخت نمی کند و این درحالی است که برق تولیدی را هم با یارانه عرضه می کنند.

وکیلی افزود: ما امروز با گازوئیل یارانه ای، پسته تولید و صادر می کنیم همچنین صادرات صنعتی ما هم با رانت و یارانه انرژی انجام می شود، مادامی که بصورت واقعی و شفاف با اقتصاد برخورد نکنیم وضعیت به همین صورت خواهد بود.

وی ادامه داد: این یارانه ها به جیب چه کسی می رود، می گویند به مناطق محروم می دهیم مگر چند درصد یارانه به محرومان پرداخت می شود متاسفانه یارانه انرژی به نام یک گروه و به کام گروه دیگری است، اگر می خواهیم اقتصاد توسعه پیدا کند چاره ای جز شفاف کردن قیمت انرژی نداریم و معتقدم عدالت اجتماعی با این روشی که دنبال می کنیم به ثمر نخواهد نشست.

وکیلی اضافه کرد: برای اینکه صنایع روی پای خود بایستد، اولا باید به فناوری دسترسی داشته باشد، ثانیا تسهیلات و منابع مالی در اختیارشان قرار گیرد که البته با نرخ تسهیلات بانکی چنین چیزی ممکن نیست.

وی یادآور شد: میزان مصرف انرژی در اغلب صنایع ما بسیار بالا است و صنایع ساختمان سازی کشور از عقب افتاده ترین صنایع به لحاظ فناوری است.

مدیرعامل شرکت ­بهینه‌سازی مصرف سوخت در پایان به مشارکت این شرکت با سازمان ملی استاندارد در تدوین و اعمال استانداردهای جدید خودرو اشاره کرد و با توجه به تغییرات اعمال‌شده در لیست خودروهای فاقد ۶ استاندارد جدید (استانداردهای ۶۱ گانه)، تعداد مدل‌های فاقد مواردی از این استانداردها را ۲۰ مدل خودرو اعلام کرد.

* ۹۰ درصد استانداردهای صنایع و تجهیزات انرژی بر تبیین شده است

معاون ارزیابی و نظارت سازمان ملی استاندارد نیز در این همایش گفت: امروز بیش از ۹۰ درصد استانداردها در حوزه صنایع انرژی بر و تجهیزات انرژی بر تدوین شده است.

وحید مرندی‌مقدم افزود: تاکنون ۳۵ استاندارد برای صنایع انرژی بر تبیین شده است که ۳۱ استاندارد از این تعداد اجباری است.

وی ادامه داد: همچنین بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ گزارش از مصرف انرژی در صنایع انرژی بر دریافت شده که ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی برابر با استانداردهای تعیین شده انرژی مصرف می کنند و مصرف انرژی در هزار و ۸۰۰ واحد بیش از استانداردهای تعریف شده است که این گروه از صنایع برای جریمه به مراجع ذیصلاح معرفی شدند.

مرندی مقدم همچنین اعلام کرد: ما برای سال آینده در دو حوزه ساختمان و موتورخانه ساختمان های دولتی موضوع اجباری شدن استاندارد انرژی را در دستور کار داریم.

وی افزود: ما در صنایع سیمان با ۹۳۱ میلیون کیلووات ساعت مازاد مصرف انرژی و ۴۶۵ میلیون متر مکعب مازاد مصرف گاز مواجه ایم ضمن اینکه در صنعت آجر مازاد مصرف مازوت برابر ۳۷ میلیون لیتر و مازاد مصرف گاز برابر ۸۳۶ میلیون متر مکعب است که از این رهگذر سالانه ۲ میلیون و صد هزار تن co2 وارد محیط زیست می کنند.

* مصرف انرژی در صنعت سیمان ۲۵ درصد بالاتر از میانگین جهانی است

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز در این همایش گفت: مصرف انرژی در صنعت سیمان تنها ۲۵ درصد بالاتر از میانگین مصرف جهانی است.

مهدی امینی یکتا در همایش تقدیر از برگزیدگان سومین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی افزود:­ بیش از ۹۵ درصد ماشین آلات صنعت سیمان از نظر فناوری در زمان خود مطابق با استانداردهای روز بوده است­ واز ۱۰۴ واحد سیمان­ بیش از ۹۰ واحد دارای فناوری روز است.

وی گفت: در ابتدای انقلاب حدود ۸ میلیون تن ظرفیت داشتیم و اکنون به ۸۳ میلیون تن رسیده است.

امینی یکتا افزود: صنعت سیمان امروز با مشکل فرو نقدینگی و پایین بودن قیمت مواجه است و اگر جرایم هم به این صنعت اضافه شود به مرز نابودی خواهد رسید.

وی گفت: صنعت سیمان در ۲۰ سال گذشته با نوسازی میزان مصرف انرژی را ۱۵ درصد کاهش داده است.

امینی یکتا افزود: کاش ما هم می توانستیم جمعی را تشکیل می دادیم که به مدیران دولتی جایزه بدهیم و بگوییم که چقدر با ما همراه هستند ، ما می خواهیم شما مدیران دولتی به حرف ما گوش کنید.

وی گفت: امروز صنایع سیمان در دنیا بخش مهمی­ از سوخت خود را از زباله های غیرقابل بازیافت تامین می کند که لازم است این فناوری را در صنعت سیمان داشته باشیم.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: امروز البته واحدهایی در دست اجرا داریم که علاوه براستفاده از فناوری های جدید بخش قابل ملاحظه ای از انرژی مورد نیاز خود را از خورشید تامین می کنند.

* برگزیدگان دوره سوم

در سومین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی که با حضور مقامات، متخصصان و کارشناسان این حوزه در ساختمان شماره ۲ سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، یک شرکت به کسب تندیس نقره ۳ ستاره و ۴ شرکت به کسب تندیس نقره تک ستاره نائل شدند.

امسال براساس نتایج ارزیابی ها، شرکت های متقاضی موفق به کسب تندیس طلایی جایزه ملی مدیریت انرژی نشدند.

در گروه صنایع انرژی بر، شرکت ” پتروشیمی نوری” موفق به کسب تندیس نقره ۳ ستاره در تولید مواد آروماتیک شد.

شرکت های “پتروشیمی تبریز” در تولید مواد پلاستیکی‏ پلی اتیلن و پلی استایرن ؛ “پلیمر آریاساسول” در تولید الفین و مواد پلاستیکی؛ ” کویر تایر” در تولید تایر و تیوب؛ ” صنایع سیمان زابل ” در تولید سیمان؛ موفق به کسب تندیس نقره تک ستاره سومین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی شدند.

شرکت های ” پالایش نفت آبادان ” برای پروژه صرفه جویی مصرف انرژی در پروژه تعویض مشعل تقطیر کاتالیستی؛ ” ذوب و احیای روی قشم ” در تولید روی؛ ” پتروشیمی جم ” در تولید الفین؛ ” کشت و صنعت نیشکر دهخدا ” در تولید قند و شکر و “مجتمع لاستیک یزد” در تولید تایر و تیوب با کسب امتیاز لازم، موفق به دریافت تندیس برنز ۳ ستاره شدند.

شرکت های ” پالایش نفت آبادان ” در پالایش نفت؛ ” لاستیک بارز کرمان ” در تولید تایر و تیوب؛ ” پتروشیمی بندر امام ” در تولید مواد پلاستیکی؛ ” آهن و فولاد غدیر ایرانیان ” در تولید آهن و فولاد و “فراسان” برای صرفه جویی مصرف انرژی در طرح بهینه سازی انرژی، به تندیس برنز ۲ ستاره دست یافتند.

شرکت های ” پتروشیمی بوعلی سینا ” در تولید مواد آروماتیک؛ ” بهره برداری قطار شهری مشهد ” برای صرفه جویی مصرف انرژی در پروژه راهبری اقتصادی قطارها؛ ” شیر پاستوریزه پگاه تهران ” در تولید محصولات لبنی؛ ” سیمان پیوند گلستان ” در تولید سیمان؛ ” سیمان شاهرود ” برای صرفه جویی مصرف انرژی در پروژه تبدیل ایرلیفت به الواتور و ” پتروشیمی نوری ” برای صرفه جویی مصرف انرژی در پروژه نصب بانک خازنی برنده تندیس برنز تک ستاره شدند.

همچنین ۹ شرکت متقاضی، گواهینامه های ” فنی عملکرد انرژی EPT” برتر، بهبود عملکرد انرژی EPH” برتر و “سیستم مدیریت انرژی EPS” برتردریافت کردند و ۴ شرکت واجد شرایط اعطا لوح افتخار رعایت معیار های مصرف انرژی شدند.

این جایزه بر اساس تفاهم‌ نامه فی مابین “سازمان مدیریت صنعتی” ، “سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره ‌وری انرژی برق”، “شرکت بهینه سازی مصرف سوخت”،” ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری” و “سازمان ملی استاندارد ایران” طراحی و اجرا می شود و بیش از ۶۰ نفر از متخصصان در رشته‌های مرتبط در قالب تیم‌های ارزیابی و با صرف بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت کار، این فرایند را به انجام رسانده اند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=4080
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)