شنبه 13 ژانویه 2018 - 11:08

راه‌اندازی مرکز امور سرمایه‌گذاری‌ها از سوی استانداری هرمزگان

همتی گفت: با پیگیری‌هایی که برای تفویض اختیارات از پایتخت به این‌جا داشتیم، زمان صدور مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری‌ها به دو هفته کاهش پیدا کرده است.

استاندار هرمزگان از راه‌اندازی مرکز امور سرمایه‌گذاری در این استان با حضور نمایندگان ادارات ذیربط خبر دارد و گفت: با پیگیری‌هایی که برای تفویض اختیارات از پایتخت به این‌جا داشتیم، زمان صدور مجوزهای لازم برای طرح‌های سرمایه‌گذاری به دو هفته کاهش پیدا کرده است.

به گزارش نگاه اقتصادی، فریدون همتی در یک نشست خبری ضمن برشمردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این استان، افزود: بودجه‌های دولتی کفاف هیچ یک از طرح‌ها را نمی‌دهد و باید بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری ورود کند. ما نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم که همه امکانات را برای حضور بخش خصوصی فراهم می‌کنیم و در تلاشیم تا صدور مجوزها و اعطای تسهیلات در اسرع وقت انجام شود.

وی در پاسخ به پرسش «نگاه اقتصادی» درباره پوشش ریسک‌های سرمایه‌گذاری در این استان گفت: با توجه گستردگی طرح‌ها، پروژه‌ها و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این استان در حوزه‌های گوناگون گردشگری، معادن، پالایشگاه‌ها، حمل‌ونقل، کشاورزی، شیلات و… ما از شرکت‌های بیمه برای پوشش بیمه‌ای سرمایه‌گذاری‌ها دعوت می‌کنیم.

* هرمزگان سه‌برابر سواحل شمال ساحل دارد

استاندار هرمزگان با بیان این‌که سواحل استان هرمزگان ۲هزار و ۴۰۰ کیلومتر معادل سه‌برابر سواحل شمال ایران است، گفت: در این استان ۱۴ جزیره با ویژگی های منحصر به فرد گردشگری ازجمله صخره‌های زیبای ساحلی، دلفین‌ها و… وجود دارد.

وی با بیان این‌که ایرانی‌ها سالانه ده میلیارد دلار پول را به ترکیه و امارات و کشورهای دیگر می برند، افزود: توسعه گردشگری در استان هرمزگان مستلزم برخورداری از ریل ارزان و جاده خوب است.

* ظرفیت‌های معدنی، پالایشگاهی و پتروشیمی

استاندار هرمزگان با اشاره به وجود معادن سنگ آهن، گچ، کرومیت، منگنز و… در این استان گفت: ظرفیت تولید سالانه فولاد در این استان ۲٫۹ میلیون تن است که باید به ۱۰ میلیون تن برسد. جای مجمتع‌های فولادی اینجاست که آب هم هست، نه در استان‌هایی که مشکل آب دارند. صنایع آب‌بر باید کنار ساحل ایجاد شوند. همتی وجود ۷ پالایشگاه را در این استان خاطرنشان کرد و گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو۵ تولید می‌کند که باید به ۳۶ میلیون لیتر برسد.

وی همچنین به وجود منطقه ویژه پارسیان در منتهی‌الیه غربی استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: ما در حال ایجاد ۱۰هزار کیلومتر زیرساخت بندری در این منطقه هستیم که در فاز نخست ۴۰ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری را پوشش می‌دهد. همچنین آماده پذیرش ده‌ها پالایشگاه پتروشیمی داخلی و خارجی و دیگر صنایع انرژی‌بر در منطقه پارسیان هستیم.

* رفع محرومیت از شرق استان

استاندار هرمزگان با اشاره وضعیت مناطق محروم در شرق این استان همچون جاسک، میناب، بشاگرد، رودان، سیریک و… گفت: یکی از اتفاقات امیدوارکننده در این زمینه این است که سازمان توسعه مکران به‌صورت مشترک بین استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، متولی توسعه در این مناطق شده است. از سوی دیگر ستاد اجرایی فرمان امام نیز در پی ایجاد دو پالایشگاه نفت سنگین در آن‌جاست. بنده نیز به تازگی با وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه‌آهن جاسک به سمت شهر بم استان کرمان صحبت کردم.

* ایجاد شهرک کامیون‌ها در بندرعباس

همتی با اشاره به نصب سکوی ۲۵۰۰ تنی در هفته گذشته گفت: ۵۴ درصد صادرات و واردات کشور از طریق بنادر شهید رجایی و شهید باهنر انجام می‌شود و به تبع پوشش این حجم بازرگانی در استان هرمزگان، ما به‌صورت روزانه شاهد ورود و خروج ۳هزار دستگاه کامیون به استان هستیم. این حجم از ورود و خروج کامیون به استان البته آسیب‌هایی را هم به زیرساخت‌های ما وارد می‌کند و در بخش فرهنگی و اجتماعی استان اثرگذار است اما در مقابل کسب‌وکارهای بسیاری نیز رونق می‌بخشد. بنابراین ما درصدد ایجاد یک شهرک برای کامیون‌ها در بندرعباس هستیم که نه‌تنها پایانه تخلیه و بارگیری خودروهای سنگین محسوب می‌شود بلکه مراکز خدماتی مورد نیاز رانندگان ازجمله نمایندگی‌های فروش و خدمات این خودروها و مراکز معاملات و تعمیرات آن‌ها نیز در این شهرک تجمیع شده و دیگر خدمات رفاهی مورد نیاز رانندگان نیز در همین شهرک تأمین خواهد شد.

* کاهش فاصله زمانی پیمایش تهران تا بندرعباس به ۵ ساعت

استاندار هرمزگان با اشاره به برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای ارزان‌سازی سفر به این استان گفت: درحا‌ل‌حاضر یک خط سریع‌السیر برای تهران‌اصفهان وجود دارد و اصفهان‌بافق هم در حال دوخطه شدن است و مسیر بافق‌بندرعباس هم خوشبختانه دوخطه است. اگر تا پایان سال ۹۸ تکمیل این خطوط نهایی شود، مسافران از تهران به بندرعباس به‌جای ۱۸ ساعت، تنها ۱۰ ساعت در مسیر خواهند بود. در برنامه‌های میان‌مدت نیز در نظر داریم تا این مسیر برقی شود. در برنامه بلندمدت نیز هدف ما این است که مسافران مسیر تهران به اصفهان، یزد، کرمان و بندرعباس را طی ۵ ساعت بپیمایند.

وی اعلام کرد: دولت مصوبه آزادراه بندر عباس به کرمان را نیز مصوب کرده تا بخش خصوصی آن را انجام دهد. آزاد راه بندرعباس به سیرجان نیز مصوبه دولت است که آن هم باید توسط بخش خصوصی انجام شود. ما به دنبال باز کردن راه مناسب از فارس به بندرعباس هستیم و باید به سمت آزادراه برویم. استان هرمزگان ۱۰ فرودگاه در شهرهای سیری، ابوموسی، قشم، بندر لنگه، جاسک، تنب بزرگ، کیش، لاوان، بستک و میناب دارد و این نیز امتیازی برای همه بخش‌های حمل‌ونقلی ازجمله باری است.

* ایجاد تحول در امکانات اقامتی جزیره هرمز تا نوروز ۹۷

همتی از ایجاد تحول در امکانات اقامتی جزیره هرمز تا عید سال ۹۷ خبر داد و گفت: جزیره هرمز که به بهشت خاک‌شناسی مشهور است، انواع خاک‌ها و سنگ‌ها را در رنگ‌های متنوع در خود جای داده است. ما نیز به دنبال آن هستیم که اجازه ندهیم ساخت‌وساز غیربومی به بافت سنتی هرمز وارد شود و در پی ایجاد مکان‌های اقامتی همگون با جامعه محلی و بومی مانند مضیف‌ها و خانه‌های سنتی هستیم.

وی با بیان این‌که قرار است جزیره هرمز به مرکز فستیوال‌های جهانی بین‌المللی و منطقه‌ای در زمینه‌های مختلف هنر، ورزش و… تبدیل شود، افزود: ما در گام نخست از زمین‌شناسان معروف دانشگاه‌های دنیا دعوت کرده‌ایم که این منطقه را ببینند تا تبدیل مبلغی برای جزیره هرمز در کشور خودشان شوند. در حوزه حمل‌ونقل دریایی نیز بخش خصوصی در حال کار بر روی کشتی‌های باکیفیت است و تسهیلاتی در نظر می‌گیرند که تردد در دریا ارزان و راحت انجام شود.

* فعالیت‌های گلخانه‌ای و شیلاتی

استاندار هرمزگان با اشاره به تولید ۵۰هزار تن گندم گندم در سال جاری در این استان گفت: علاوه بر این، کشاورزان این استان به تولید سیفی‌جات و سبزی‌جات خارج از فصل مشغول هستند و نارنگی سیاهو و لیموترش رودان از محصولات شناخته‌شده هرمزگان است. وی همچنین به وجود ۲۰۰ هکتار گلخانه فعال به‌صورت پراکنده و با دانش روز در این استان اشاره کرد و از احداث یک شهرک ۵۰۰ هکتاری گلخانه‌ای نزدیک میناب خبر داد.

همتی در ادامه به ۲۴۰ گونه موجود زنده دریایی خوراکی در آب‌های این استان اشاره کرد و افزود: همه این موجودات قابلیت سرمایه‌گذاری برای تولید انبوه با اشتغال‌زایی بالا دارند و با نگاهی که به آینده امنیت غذایی وجود دارد باید این فرصت‌ها را جدی گرفت. وی با اعلام وجود ۵۰هزار هکتار ظرفیت برای ایجاد مزارع تولید میگو در این استان، ادامه داد: درحال‌حاضر ۷هزار هکتار مزرعه تولید میگو داریم که سالانه ۱۲هزار تن میگو تولید می‌کنند و همه تولیدشان صادراتی است. اگر به‌سرعت زیرساخت‌های بخش خصوصی را برای توسعه این بخش به کار بگیریم، می‌توانیم در گام اول ۲۰۰هزار تن میگو تولید کنیم که در نهایت به یک میلیارد تن صادرات سالانه خواهد انجامید.

وی همچنین ظرفیت تولید ۱۴۳هزار تن ماهی در قفس را طی فاز نخست سرمایه‌گذاری بیان کرد و گفت: درحال‌حاضر ۷هزار تن تولید این بخش است که در یک مزرعه ۳هزار هکتاری در بندر لنگه و چارک انجام می‌شود و در قشم نیز شاهد تولید بچه‌ماهی هستیم. به گفته استاندار هرمزگان، از ۳۷هزار هکتار باغ خرمای این استان اکنون ۲۳هزار هکتار از چرخه تولید خارج شده‌اند که برنامه‌هایی برای نوسازی و بازگرداندن آن‌ها به تولید مجدد وجود دارد.

* ضرورت مرتبط‌سازی رشته‌های دانشگاه‌های بومی

استاندار هرمزگان در خصوص دانشگاه‌های مستقر در این استان اعم از دولتی و آزاد و مؤسسات دانشگاهی گفت: متأسفانه هیچ‌یک از دانشگاه‌های ما با محیط گره نخورده‌اند و فرقی نمی‌کند این دانشگاه‌ها در این‌جا مستقر باشند یا تهران. در حالی که تمرکز این دانشگاه‌ها باید‌ روی رشته‌های مرتبط با اقتصاد دریامحور، نفت‌وگاز و… باشند.

* حمایت از صنایع دستی

همتی از تکلیف استانداری به سازمان میراث فرهنگی این استان برای کمک به فعالان صنایع دستی در سه بخش تأمین مواد اولیه به روش تهیه تجمیعی، سامان‌دهی خرده‌تولیدها و ایجاد تشکل توزیعی خبر داد و گفت: ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت در این بخش مصوب شده که در حال پرداخت به تولیدکنندگان خرد یعنی بخش خانگی و روستایی است.

* ممنوعیت فعالیت اقامتگاه‌های دولتی

استاندار هرمزگان همچنین گفت که به منظور حمایت از صنعت هتل‌داری و فعالان این بخش، دستور تعطیلی همه واحدهای اقامتی دولتی از جمله خوابگاه‌ها و مهمان‌سراهای ادارات را صادر کرده است تا ناچار به استفاده از امکانات بخش خصوصی در این بخش باشند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=4164
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)