فرمانده چینی تیم چهار نفره امداد و نجات که به داخل کشتی سانچی ورود کرده بودند، گفت: تمام قسمتهای کشتی را برای یافتن خدمه و دریانوردان ایرانی جستجو کردیم، غیر از «کابین ایمنی در برابر تجاوز دزدان دریایی» که به دلیل بالا بودن گازهای سمی با کپسول اکسیژن امکان ورود نداشت.
به گزارش نگاه اقتصادی، این فرمانده افزود: ما در قالب یک تیم چهار ۴ نفره بهرغم وجود خطرات زیاد مانند احتمال انفجار و انتشار گازهای سمی، با به خطر انداختن جان خود وارد کشتی شدیم.
وی ادامه داد: قسمتهای مختلف کشتی از جمله کابین اقامت کاپیتان و کابین اسکان خدمه را جستجو کردیم ولی تنها در عرشه کشتی و در قسمت قایقهای نجات، دو جسد پیدا کردیم.
فرمانده چینی تیم چهار نفره امداد و نجات که به داخل کشتی سانچی ورود کرده بودند، گفت: با توجه به اینکه درجه حرارت ۸۹ درجه سانتیگراد بود و راهروی اضطراری کابین ایمنی در برابر دزدان دریایی هم از دود داغ و غلیظ پوشیده شده بود، تیم ما پس از بارها تلاش نتوانست وارد آن شود.
وی افزود: به ناچار و زمانی که اکسیژن کپسولهای ما در حال اتمام بود با دو جسد و جعبه سیاه به کشتی “شنچیان” بازگشتیم.
وی در مورد نحوه ورود به کشتی هم گفت: با کشتی شنچیان به ۱۰ متری کشتی حادثهدیده رسیدیم و از طریق جرثقیل وارد عرشه کشتی سانچی شدیم.
بنا بر گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، فرمانده چینی تیم چهار نفره امداد و نجات افزود: کپسولهای اکسیژن حدود ۳۰ دقیقه اکسیژن داشتند و ما حدود ۲۷ دقیقه در کشتی ماندیم و بیش از این امکان ماندن و جستوجوی ما در کشتی میسر نبود.
وی اضافه کرد: علاوه بر گرما، حرارت و دود غلیط، هر کدام از ما بیش از ۲۰ کیلوگرم تجهیزات ایمنی از جمله کپسول حمل میکردیم که این به مشکلات کار افزوده بود.
۱۶ دی یک کشتی فلهبر چینی حامل ۶۴ هزار تن گندم در ۲۰۰ مایلی شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از ۱۳۰ هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.
پس از این واقعه، نفتکش سانچی با ۳۰ تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امدادرسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.
با دستور و تاکید رییسجمهوری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروههای کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد.
اما اقدامهای فوریتی و ضربتی برای خاموشکردن شعلهها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتشسوزی بیثمر ماند و تیم امداد و نجات ۴ نفره چین نیز تنها توانست در مدت نیم ساعت ورود به کشتی، دو پیکر و همچنین جعبه سیاه کشتی را پیدا کنند.
در نهایت ۲۴ دی نفتکش سانچی غرق شد.