جمعه 26 ژانویه 2018 - 15:51

ارتقای رتبه اعتباری ایران به درجه پنجم

قبل از برجام گروه ریسک کشور به درجه ۷ تنزل پیدا کرده بود که این درجه هزینه های زیادی را به مراودات اقتصادی کشور تحمیل می کرد.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت رتبه اعتباری ایران در جدیدترین رتبه‌بندی جهانی از ۶ به ۵ ارتقا یافته است.

به گزارش نگاه اقتصادی، محمد شریعتمداری با اعلام این خبر افزود: براساس اعلام رسمی کمیته مسئول رتبه‌بندی ریسک کشورهای دنیا در OECD، مبتنی بر تصمیم آن سازمان، رتبه اعتباری کشورمان به ۵ ارتقا پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در شروع دولت تدبیر و امید و قبل از برجام گروه ریسک کشور به درجه ۷ تنزل پیدا کرده بود، تصریح کرد: این درجه هزینه های زیادی را به مراودات اقتصادی کشور تحمیل می کرد.

شریعتمداری در ادامه گفت: در تازه ترین نشست کمیته ریسک کشوری اتحادیه برن و با توجه به همکاری نزدیک صندوق ضمانت صادرات با افراد این کمیته و برگزاری جلسات توجیهی در اروپا با همتایان خود رتبه تازه ایران اعلام شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که در زمان تحریم کشور غیر قابل پوشش بود، یادآور شد: سپس رتبه ۷ را دارا شدیم، سال گذشته ایران به رتبه ۶ رسید و امسال به رتبه ۵ ارتقا پیدا کردیم.

شریعتمداری بیان کرد: فاکتورهایی نظیر آمار صندوق بین المللی پول، آمار رشد ، آمار ذخایر ارزی، پرداخت بدهی های گذشته و نداشتن بدهی را ارایه کردیم.

وی اضافه کرد: سفرای ایران نیز از طریق صندوق ضمانت صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت تجهیز اطلاعاتی شدند و در کشور های مختلف با همتایان و اعضای کمیسیون ریسک اتحادیه برن جلسه برگزار کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: پس از آنکه حدود ۱۰ سال رتبه اعتباری یا ریسک کشوری ایران ۷، یعنی پایین‌ترین درجه ممکن بود، از ۲ سال قبل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با همکاری وزارت امور خارجه، صندوق ضمانت صادرات وزارت صنعت و معدن و تجارت اقداماتی را برای مذاکره و بهبود رتبه اعتباری آغاز کرد که نهایتا به‌رغم مخالفت معدودی از کشورهای عضو، رتبه ایران در سال ۲.۱۷ از ۷ به ۶ و در نهایت به ۵ ارتقا یافت.

گفتنی است کاهش رتبه ریسک ایران در کاهش هزینه‌های تامین سرمایه از نظر مالی معمولا تا حدود ۱۰درصد و از نظر جلب سرمایه‌گذاران خارجی و اساسأ بهبود اعتبار کشور در محافل مالی و بین‌المللی بسیار موثر است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=4362
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)