یکشنبه 4 فوریه 2018 - 19:26

محصول فولادی را با دوبرابر قیمت فولاد صادراتی وارد می‌کنیم

کاوه گفت: میانگین قیمت فولاد صادراتی ایران به ۳۵۰ دلار می رسد اما واردات همان محصول فولادی صادرشده دامنه ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلاری دارد!

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی گفت: امروز جمهوری اسلامی نخستین صادرکننده فولاد خام در جهان محسوب می شود و در عین حال در زمینه صدور تولیدات هم رتبه هشتادم را دارد.

به گزارش نگاه اقتصادی، امیرحسین کاوه در نشست تخصصی «ناگفته‌ها؛ فولاد ایران نگاهی به گذشته، چشم انداز آینده» در سخنانی افزود: امسال برنامه صدور هشت میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی شده و علاوه بر این واردکننده اقلام فولادی نیز هستیم.

وی اضافه کرد: بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد خام پیش بینی شده که این رقم واقع بینانه نیست.

کاوه خاطرنشان ساخت: ایران اکنون در زمینه ورق نازک و ضد زنگ واردکننده است و در بورس کالا پایه قیمت در بورس کالا بر اساس قیمت جهانی و دلار مورد محاسبه قرار می گیرد.

به گفته دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی، اکنون میانگین قیمت فولاد صادراتی ایران به ۳۵۰ دلار می رسد، اما واردات همان محصول فولادی صادر شده دامنه ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلاری دارد.

* ۲ میلیون نفر نیروی کار؛ سازنده بزرگترین واحد فولادی

محمدحسن عرفانیان آسیایی هم در این نشست به عنوان نخستین مدیرعامل و مجری فولاد مبارکه (اصفهان) گفت: تعداد ۲۰۰ پیمانکار با ۲ میلیون نفر نیروی کار بزرگترین واحد فولاد سازی کشور را احداث کردند.

وی افزود: اکنون ۹ میلیون تن ورق در کشور مصرف می شود که ۳٫۵ میلیون تن آن توسط مبارکه تامین می شود.

* ضرورت تعامل میان فولاد مبارکه و سندیکای لوله و پروفیل

عرفانیان خواستار تعامل میان فولاد مبارکه و سندیکای لوله و پروفیل فولادی شد و اضافه کرد: پیشنهادم این است که ورق بازارش متعلق به مبارکه است و بازار لوله و پروفیل فولادی مربوط به این سندیکا می شود.

به گفته وی، چنانچه مبارکه اقدام به تولید ورق با قطر ۲ میلیمتر نماید، ظرفیت تولیدش ۵۰ درصد افت می کند و این امر ارزش افزوده ندارد و فاقد صرفه اقتصادی است و شرایطی پیدا می کند که زیانده می شود.

* سرمایه گذاری ۶ میلیارد دلاری

نخستین مدیرعامل فولاد مبارکه یادآور شد: شکل گیری این مجتمع فولاد سازی با سرمایه گذاری چهار میلیارد دلاری بود و به میزان ۲ میلیارد دلار نیز به این رقم افزوده شده، بنابراین با سرمایه گذاری ۶ میلیارد دلاری چنانچه در برنامه ها منافع بنگاه مورد توجه قرار نگیرد، تبدیل به یک واحد زیانده می شود.

پیشکسوت صنعت فولاد یادآور شد: چنانچه سندیکا دنبال تجارت ورق باشد، اختلاف نظر و چالش مبارکه با این تشکل پایان نمی پذیرد، اما دنبال صنعت رفتن، این صنعت به پیش خواهد رفت.

* نقش رتبه اعتباری سه در جذب سرمایه‌های خارجی

در ادامه این نشست، باقر دزفولی؛ کارشناس اقتصادی اظهار داشت: جمهوری اسلامی با برخورداری از ذخایر عظیم گاز و معادن شرایط لازم را برای کاهش ریسک اعتباری از رقم پنج فعلی به سه دارد تا زمینه ساز جذب سرمایه های خارجی شود.

وی افزود: کاهش ریسک اعتباری می تواند در تنزل هزینه های تامین مالی (فاینانس) خارجی نقش مهمی داشته باشد .

دزفولی ادامه داد: بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن هدفگذاری شده، اما پیش بینی می شود در افق مزبور به سطح تولید ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن فولاد خام برسیم.

وی بر پایه آمار انجمن تولید کنندگان فولاد ایران موضوع افت صادرات محصولات فولادی را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: ۹ ماهه امسال ( منتهی به آذر ) ۱۶ میلیون تن تولید فولاد صورت گرفته که یک میلیون و ۷۵ هزار تن آن در قالب محصولات فولادی صادر شده و نسبت به دوره مشابه در سال ۹۵ افت ۲۹ درصدی دارد.

دزفولی اضافه کرد: امروز آمریکا برای حمایت از صنعت فولاد خود قوانین ضد دامپینگ را به مورد اجرا گذاشته و این امر برای پشتیبانی از صنایع داخلی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه هدف افق چشم انداز برای صنعت فولاد تحقق پیدا کند، باید نسبت به بازاریابی و صادرات تولیدات برنامه ریزی داشته باشیم، زیرا دپو محصولات در واحد های تولیدی گره ای از این صنعت باز نخواهد کرد.

دزفولی همچنین گفت: امروز چین و هند پیشتاز در بازار فولاد جهان هستند و در منطقه ایران پس از ترکیه قرار دارد، اما باید در صنعت فولاد فعالیت رقبا را به شکل جدی مورد توجه قرار داد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=4551
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)