دوشنبه 9 آوریل 2018 - 8:42

امید بازار خودروهای کار به بودجه عمرانی و طرح نوسازی

بازار ماشین‌آلات عمرانی طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ رشد ۲۵ و ۲۰ درصدی را تجربه کرد و نیاز آن به بیش از یک‌هزار دستگاه رسید.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله روز بیستم فروردین‌ماه ۱۳۹۷ روزنامه دنیای خودرو به موضوع «صنعت و بازار خودروهای کاروتجاری و ماشین‌آلات عمرانی در سال جدید» پرداخت.

به گزارش نگاه اقتصادی، عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

در بودجه امسال حدود ۶۰هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در قالب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شده است که دولتمردان آن را نسبت به ارقام کلان‌تر سال‌های گذشته قابل تحقق‌تر ارزیابی می‌کنند. علاوه بر این، سخن از پرداخت ۵۰هزار میلیارد تومان مازاد بر رقم بودجه در قالب تسهیلات بانکی، تامین مالی خارجی و برداشت از صندوق توسعه ملی در میان است که در صورت تحقق، منابع مالی پروژه‌های عمرانی را به ۱۱۰هزار میلیارد تومان خواهد رساند.

این رقم تقریبا معادل یک‌پنجم از مبلغ مورد نیاز طرح‌های ناتمام و در دست اجرای کشور است که کماکان نشان از ضرورت اولویت‌بندی طرح‌ها برای تخصیص منابع دارد. اما به‌رغم این چاله بزرگ ۵۰۰هزار میلیارد تومانی، باید این را نیز در نظر گرفت که در صورت تحقق پرداخت ۱۱۰هزار میلیارد تومانی، با یک رشد حدود ۱۰۰درصدی نسبت به سال گذشته در تأمین مالی پروژه‌ها مواجه خواهیم شد که می‌تواند تحولی مثبت در وضعیت سازندگان و واردکنندگان خودروها و ماشین‌آلات عمرانی، معدنی، راه‌سازی و صنعتی ایجاد کند.

با واقعی‌تر شدن اعداد در بودجه‌های عمرانی، افق پروژه‌های راه‌سازی و ساختمانی در سال‌های اخیر روشن‌تر شد و بازار ماشین‌آلات عمرانی طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ رشد ۲۵ و ۲۰ درصدی را تجربه کرد و نیاز آن به بیش از یک‌هزار دستگاه رسید.

از سوی دیگر، یکی از اولویت‌های برنامه ششم توسعه، تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی است که با آغاز طرح نوسازی بیش از ۲۰۰هزار دستگاه خودرو فرسوده موجود در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور شکل جدی‌تری به خود گرفته است. به ویژه آن‌که طرح جدید با دستور و پیگیری مستقیم شخص رئیس‌جمهور از پنجم اسفندماه ۹۶ به طور رسمی کلید خورد. از آن‌جا که در این طرح پرداخت ۵۰ درصد از ارزش CKD خودروها در قالب تسهیلات مقرر و هزینه و منابع آن نیز مشخص شده است، این طرح نیز واقعی‌تر از طرح‌های قبلی نوسازی به نظر می‌رسد.

در این میان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای به حرکت درآمدن پروژه‎های عمرانی و نیز طرح نوسازی ناوگان – به‌عنوان دو محرک اصلی بازار خودروهای کاروتجاری – نوسانات شدید نرخ ارز است. گرچه رئیس‌کل بانک مرکزی طی جلسه‌ای با رئیس‌جمهوری، برای تامین منابع ارزی و ریالی پروژه نوسازی ناوگان سنگین جاده‌ای اعلام آمادگی کرده و به گفته معاون وزیر صمت و رئیس ایدرو، اکنون منابع ریالی ۱۷۰هزار میلیارد ریالی آن آماده است، اما افت پیاپی ارزش ریال در برابر دلار، از یک‌سو کفایت منابع ریالی طرح را زیر سوال می‌برد و از سوی دیگر تأمین بیش از ۷ میلیارد دلار مورد نیاز برای واردات قطعات منفصله با هدف جایگزینی ۲۰۲هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو باری و مسافری فرسوده را دشوارتر می‌کند.

بدین ترتیب، شاید مهم‌ترین موضوع در اجرای مگاپروژه نوسازی ناوگان خودرو سنگین کشور، تعیین تکلیف فاینانس مورد نیاز آن است که حدود ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است و به گفته متولیان طرح، شرکای خارجی خودروسازان ایرانی آماده تامین آن ظرف سه سال هستند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=5285
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)