دوشنبه 8 می 2017 - 8:28
پرستون هِن؛ مسابقه‌دهنده و کلکسیونر درگذشت

آیا فراری «۲۷۵ GTB/C Speciale» مدل ۱۹۶۴ «هِن» به فروش گذاشته شود؟

هم‌اکنون این خودرو در کلکسیون هن قرار دارد و احتمالا خودرو را تحویل همسر وی یا چهار فرزند او خواهند داد

نگاه اقتصادی، مبین دیانتی‌زاده – پرستون هِن (Preston Henn) مسابقه‌دهنده، مالک تیم رانندگی و کلکسیونر برجسته ماشین در سی‌ام آپریل جاری (دهم اردیبهشت‌ماه) به مرگ طبیعی درگذشت. هن میلیون‌ها دلار از حق امتیاز مجتمع بزرگ تجاری‌تفریحی Swap Shop را که در سال ۱۹۶۳ تأسیس شد در اختیار داشت.

در شهر فورت لادردیل از ایالت فلوریدا کلکسیون باور نکردنی هن از خودروهای سوپراسپرت و مسابقه‌ای به نمایش درآمده است. میان خودروهای مسابقه‌ای پورشه گانر ۹۳۵ که هن در سال ۱۹۸۵ از آن استفاده می‌کرده است، فراری فرمول یک که مایکل شوماخر راننده‌اش بوده و پورشه ۹۶۲ که در سال ۱۹۵۸ برنده مسابقات «۲۴ Hours Daytona» شده بود، به چشم می‌خورد.

خودروهای سوپراسپرت هن نیز شامل فورد جی‌تی، مازراتی MC12، پورشه ۹۱۸ اسپایدر، مرسدس‌بنز SLR مک‌لارن و سه خودرو فراری انزو، FXX و LaFerrari می‌شود. آخرین خودرویی که هِن خرید یک دستگاه آکورا NSX بود.

وی مدعی خرید فراری LaPerta هم بوده است، هرچند شرکت فراری این موضوع را تکذیب کرد و هِن پس از انتشار این تکذیبیه از فراری شکایت کرد. البته هن پس از مدتی شکایت خود را پس گرفت.

گل سرسبد این کلکسیون را می‌توان با ارزش‌ترین خودرو جهان دانست؛ یکی از سه دستگاه فراری ۲۷۵ GTB/C Speciale که در سال ۱۹۶۴ ساخته شده و تنها فراری از این مدل است که سابقه شرکت در مسابقه دارد.

هر سه خودرو فراری ۲۷۵ GTB/C Speciale (حرف C در نام این مدل مخفف کلمه Competizione به معنی رقابت است) برای شرکت در رقابت کلاس FIA’s GT ساخته شده بودند. این فراری منحصربه‌فرد در استودیو پینین‌فارینا طراحی شد و Scaglieti نیز ساخت بدنه آن را بر عهده داشت. این خودرو در واقع جانشینی برای ۲۵۰ GTO بود.

هرچند فراری ۲۷۵ GTB/C Speciale براساس خودرو جاده‌ای ۲۷۵ GTB ساخته شده اما یک‌سری تغییرات برای سازگاری بیش‌تر آن با شرایط مسابقه در آن لحاظ شده است؛ قطعات بدنه آلومینیومی این خودرو نصف مدل جاده‌ای آن ضخامت دارند. همچنین در ساخت خودرو Speciale از لوله‌های شاسیِ باریک‌تر برای کاهش وزن استفاده شده است. تمامی موارد مذکور وزن این خودرو رو به حدود ۳۰۰ پوند رسانده است.

موتور خودرو ۳٫۳ لیتری V12 مبتنی بر سیستم روغن‌کاری روغن-خشک است که تنها یک درصد خودروها از آن استفاده می‌کنند. این سیستم باعث می‌شود شاسی پایین بیاید. کاربوراتور خودرو نیز Six Weber است که در موتور فراری ۲۰۵ LM نیز استفاده شده است.

خروجی این خودرو ۳۳۰ اسب بخار بوده که ۷۰ اسب بخار از مدل جاده‌ای بیش‌تر است. این خودرو همچنین اولین خودرو فراری با گیربکس ترانس‌عقب و سیستم تعلیق عقب مستقل محسوب می‌شود.

گران‌ترین خودرویی که تاکنون به فروش گذاشته شده، فراری ۲۵۰ GTO مدل ۱۹۶۳ است که حدود ۵۲ میلیون دلار قیمت‌گذاری شده است. پیش از این خودرو، رکورد فروش در حراجی توسط یک فراری GTO مدل سال ۱۹۶۲ زده شده بود که در سال ۲۰۱۴ به قیمت ۳۸٫۱۱۵ دلار به فروش رفت.

همانند تمامی خودروهای کلکسیونی، نرخ بالای این فراری فقط برای خواهان واقعی خودرو ارزش دارد. قیمت این خودرو حدود ۷۵ میلیون دلار یا حتی بالای ۱۰۰ ملیون دلار تخمین زده شده است.

شاید اگر بوگاتی رویال برای فروش گذاشته می‌شد، می‌توانست در صدر تمامی آمار و ارقام قرار بگیرد اما معلوم نیست این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد.

سوال این‌جاست؛ اکنون که هن در گذشته است، آیا امکان دارد خودرو او به‌عنوان گران‌ترین خودرو به فروش برسد؟ زیرا وصیت او مانع از این کار است؛ دوست سابق او یعنی رون واگل (Ron Vogel) به بلومبرگ گفته است که هن وصیت کرده است جنازه‌اش را در این خودرو بسوزانند.

هن حتی با Auto Week قراردادی را برای نمایش این فراری در Swap Shop بعد از مرگ خود تنظیم کرده است. هم‌اکنون این خودرو در کلکسیون هن قرار دارد و احتمالا خودرو را تحویل همسر وی یا چهار فرزند او خواهند داد. سرنوشت همه این خودرو‌ها به تصمیمات خانواده هن بستگی دارد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=6288
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)