هفتمین کنفرانس «مهندسی مالی با رویکرد بینالمللی» با حضور مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و جمعی از استادان، کارشناسان، مدیران و کارآفرینان شرکتهای موفق در حوزه بازار سرمایه و کسبوکار برگزار شد.
به گزارش نگاه اقتصادی، در این کنفرانس ابوالفضل کیانیبختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان این موضوع که نوآوری در مدل های کسب و کار، ضرورت بقای شرکت ها در موج چهارم توسعه صنعتی است، اظهار داشت: تحولات نظام های اقتصادی و کسب و کار در جهان دلایلی دارد از جمله حلول موج چهارم توسعه صنعتی؛ ورود همه جانبه فناوری های کلیدی موج چهارم توسعه صنعتی به دنیای کسب و کار و ظهور کسب و کارهای پلتفرمیک.
وی در ادامه ضمن بیان سیر تکامل انقلاب های صنعتی، در خصوص مبحث انقلاب صنعتی چهارم گفت: حضور سیستمهای سایبر-فیزیک ؛ فناوری زیستی؛ فناوری نانو و مواد پیشرفته، در انقلاب صنعتی چهارم یکپارچگی نوینی را به همراه دارد و در این شرایط شاهد درهمآمیزی فناوریها، ظهور مدلهای کسبوکار دیجیتال، هوشمندسازیها و… هستیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با برشمردن برخی از مولفه ها و فناوری های مورد توجه در انقلاب صنعتی چهارم، و ارائه آماری از بازار اینترنت اشیا اظهار داشت: با اتصال بیش از ۲۸میلیارد شی در سال ۲۰۲۰ به اینترنت، جهان شاهد شکل گرفتن بازاری ۷۰۰۰ میلیارد دلاری از این طریق خواهد بود که با فرض یک درصد به عنوان سهم ایران، می توان بازار بالقوه ۷۰میلیارد دلاری برای کشور در نظر گرفت.
وی افزود: طبق پیش بینی های معتبر، تا سال ۲۰۲۵ از طریق اینترنت اشیا بازار ۴ تا ۱۱ هزار میلیارد دلاری برای صنایع، شهرها، وسایل نقلیه، فضای کسب و کار و… شکل می گیرد که با فرض یک در صد سهم ایران، بازار بالقوه کشور ۴۰ تا ۱۱۰ میلیارد دلار خواهد بود، همچنین سهم یک درصدی بالقوه ایران از بازار کلان داده ها تا سال ۲۰۲۰ میلیارد دلار برآورد می شود.
کیانی بختیاری در ادامه خاطرنشان کرد: ورود همه جانبه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دنیای کسب و کار، حجم عظیمی از داده های تولید شده را پدید آورده که تجزیه و تحلیل آن می تواند به متخصصان کمک کند.
وی افزود: اکنون دو و نیم کوینتیلیون بایت داده در هر روز ایجاد می شود که این رقم تا سال ۲۰۲۵ ، ۶٫۴ برابر خواهد شد و جالب است بدانیم ۹۰ درصد از دادهها در جهان در طول دو سال گذشته ایجاد شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: انقلاب چهارم صنعتی، در مجموع بر بازار کسب و کار، چهار اثر بنیادین گذاشته است که عبارتند از تاثیر بر خواسته های خریدار؛ تاثیر بر افزایش تولید کالا، تاثیرنوآوری های مشترک و تاثیر برساختارهای سازمانی.
وی در ادامه ضمن بررسی رویکرد کسب و کار پلتفرمی اظهار داشت: پلتفرمها با تسهیل تراکنشها ارزش ایجاد میکنند، درحالیکه کسبوکارهای خطی با تولید کالا یا خدمات، این کار را میکنند؛ بهبیاندیگر، پلتفرمها با ساختن رابطه و ایجاد تراکنش، ارزش خلق میکنند.
کیانی بختیاری با بیان ساختار کسب و کار پلتفرمی چهار عملکرد اصلی برای آن عنوان نمود که عبارتند از “ساختن مخاطب”، “متصلکردن افراد”، “فراهمکردن ابزارها و خدمات اصلی” و “وضع مقررات و استانداردها”.
وی با رده بندی پلتفرم ها به پلتفرم های “بازار خدمات”؛ “بازار کالا” ، “پرداخت”، “سرمایه گذاری”، “شبکه های اجتماعی” ، “پلتفرم های ارتباطی”، “توسعه نرم افزارها” و “پلتفرم های محتوایی” اظهار داشت: پلتفرمها اقتصاد را تسخیر کردهاند؛ در سال ۲۰۱۶، چهار مورد از پنج برند ارزشمند دنیا و در سال ۲۰۱۷ هر پنج برند برتر، شرکتهای پلتفرمی بودند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن مقایسه تولید ناخالص ملی کشورها و رتبه بندی شرکت های برتر جهان در فاصله سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ خاطر نشان کرد: تحلیلگران می گویند شرکت های نوآورتر شرکت های پلتفرمی هستند و نظرسنجی انجام شده در اتحادیه اروپا نشان می دهد که شرکت های پلتفرمی بیشتر تحقیق و توسعه انجام می دهند.
وی ضمن ارائه آماری از موفقیت شرکت های پلتفرمی یادآور شد: سرمایهگذارها برای پلتفرمها ارزش بیشتری قائلاند و بررسی ۵۰۰ سهام برتر در بازار سهام نیویورک نشان میدهد که متوسط ضریب درآمد کسبوکارهای پلتفرمی ۸٫۹ است. در مقابل، کسبوکارهای خطی، بسته به مدلشان بهطور متوسط ضریب درآمد ۲ تا ۴ دارند. همچنین در آسیا در بین ۳۶ شرکتی که بیش از یکمیلیارد دلار ارزش دارند، ۳۱ پلتفرم وجود دارد که چیزی حدود ۸۶ درصد است. در چین ۸۱ درصد از این شرکتها و در هند نیز از بین ۹ شرکتِ باارزش، ۸ تای آنها پلتفرماند. باتوجهبه روند کنونی، پیشبینی میشود در طول ۵ تا ۱۰ سال آینده، بیشترِ شرکتهای باارزش در سهام نیویورک پلتفرمها خواهند بود. پلتفرمهایی که چند میلیارد دلار ارزش دارند، در مقایسه با رقبای خطیشان دو برابر سرمایه جذب کردهاند. این رقم برای شرکتهای پلتفرمی ۴۶میلیارد دلار و برای شرکتهای خطی ۲۱میلیارد دلار است.
کیانی بختیاری ضمن تشریح استراتژی های ایجاد کسب و کار پلتفرمیک ۷ ضرورت برای توجه جدی به کسب و کار پلتفرمی برشمرد که عبارتند از:
۱- حرکت اقتصاد جهانی به سوی کسب و کارهای پلتفرمی است.
۲- پلتفرم ها موجب کاهش چشم گیر هزینه های راه اندازی کسب و کار برای صاحبان مشاغل می شوند.
۳- پلتفرم ها موجب سهولت دسترسی و به هم رسانی کسب و کار بین تولید کننده و مصرف کننده می شوند.
۴- پلتفرم ها باعث ایجاد بستر وسیع جهت کسب و کار در مقیاس گسترده می شوند.
۵- پلتفرم ها فراهم سازی زمینه رشد تکنولوژی به واسطه نیازهای آتی کسب و کارها می شوند.
۶- پلتفرم ها مشاغل جدید را بوجود می آورند.
۷- پلتفرم ها موجب توسعه اشتغال وسیع برای نیروی کار جوان به واسطه بهره گیری گسترده از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات می شوند.
وی با تاکید بر پلت فرمیک بودن آموزش و دانشگاه های نسل ۴ گفت:آموزش در دانشگاه های پلت فرمیک بصورت اکوسیستمی و بر اساس نیازهایی که در خصوص مولفه های جامعه مدنی ، بحث های محیط زیست و … اعلام می شود، شکل می گیرد و مدارک آن بین رشته ای، چند رشته ای و فرارشته ای هستند؛ علاوه براین موضوع مسئولیت اجتماعی برای دانشگاه های پلت فرمی یک وظیفه است که آن را انجام می دهند. در این دانشگاه ها پژوهش نیز در پلت فرم اتفاق می افتد و از شیوه جمع سپاری در فعالیت های پژوهش و توسعه استفاده می شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن برشمردن فعالیت های سازمان مدیریت صنعتی در دوره جدید نظیر راه اندازی کمیته راهبری صنعت ۴، و فراهم ساختن زیرساخت های لازم برای تبادل تجربیات استارتاپ های موفق در خانه مدیران سازمان مدیریت صنعتی، در خصوص دوره های تخصصی برای مدیریت کسب و کار های دانش بنیان، توضیحاتی مجمل ارائه کرد.
وی در پایان ضمن نتیجه گیری از بحث اظهار داشت: در ایران مصارف تجاری و کسب و کارهای اینترنتی در مقایسه با سایر موارد مصرف کمتر است. مدیران کسب و کاردر هر زمینهای که قصد شروع یک کسب و کار را دارند، ابتدا باید مدل پلتفرم آن را رسم کرده تا اولا محیط را بهتر و دقیقتر شناخته و ثانیا” موفقیت بیشتری در بازار های محلی، منطقه ای و بین المللی کسب نمایند. با توجه به رفتار ایرانیان در بکارگیری اینترنت و شبکه های اجتماعی نیاز به تشویق کاربران به استفاده هدفمند از تکنولوژی و آموزش ایجاد و توسعه کسب و کارهای پلتفرمی دانش بنیان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
در این کنفرانس همچنین با حضور ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، فریدون رهنمای رودپشتی دبیر علمی کنفرانس و هاشم نیکو مرام رئیس کنفرانس ضمن رونمایی از کتاب های تازه منتشر شده در حوزه مهندسی مالی، هدایایی به اساتید، مدیران و میهمان مدعو خارجی کنفرانس اعطا شد.